21 oktober 2016

WEEKENDTIPS - DE WITTE JURK VAN MARILYN

DE WITTE JURK VAN MARILYN
Wat ga jij dit weekend doen?  Ik ga dit weekend iets bijzonder leuks doen! 

Ik ga de jurk van Marylin Monroe in het echt bekijken!  Op de tentoonstelling ‘90 jaar Marilyn’ geven kledingstukken, accessoires en persoonlijke documenten een beeld van wie zij was, ook buiten het zicht van de camera...

Weet je wat mij ontzettend verbaast?

Dat er meer dan 50 jaar na haar dood nog steeds zo ongelooflijk veel foto’s circuleren van Marilyn Monroe. 

Het lijkt wel alsof ze populairder is dan ooit!

Echt, het hele internet bulkt werkelijk waar van de foto’s van Marilyn. 

Je vraagt je af hoe het mogelijk is dat er überhaupt zo veel foto’s van haar gemaakt zijn terwijl ze niet ouder is geworden dan 36 jaar.

Telkens wanneer ik via social media of andere kanalen toevallig op een foto stuit van Marilyn ben ik er iedere keer weer door gefascineerd.

Ik heb me al vaak afgevraagd wat het toch is dat haar zo bijzonder maakt, waardoor haar uitstraling nog steeds zo levendig van al die oude foto’s af spat?  Wat is het dat haar zo bijzonder mooi en - inderdaad - fascinerend maakt, meer dan welk vrouwelijk icoon ooit?

Ik denk dat ik het antwoord op die vraag weet...

Het is niet zozeer iets wat Marilyn had, dat haar zo bijzonder maakte.  Het is meer iets wat ze níet had.  Arrogantie.

Dit weekend ga ik iets heel leuks doen!

Ik ga de originele witte jurk die Marilyn droeg in deze film (in de zogenaamde ‘subway scene’) in het echt bekijken!

Hieronder zie je die wereldberoemde, 15 seconden durende scène...


Dit jaar zou Marilyn 90 jaar geworden zijn en naar aanleiding daarvan is er nu de tentoonstelling 90 jaar Marilyn - Omzien naar een iconische vrouw in de nieuwe Kerk in Amsterdam.

Ik ben zo benieuwd naar deze biografische tentoonstelling waarin Marilyns wereld opengaat - quote - “met de succesvolle glamorous buitenkant, de vaak eenzame binnenkant vol tegenslagen en haar geestige, creatieve, progressieve persoonlijkheid”.  (bron)

Een groot deel van haar eigendommen werd 37 jaar na haar dood geveild en opgekocht door een Monroe-verzamelaar.  Die privéobjecten, waaronder beroemde kledingstukken, accessoires en persoonlijke documenten geven, samen met foto’s en filmfragmenten, een uniek beeld van deze vrouw binnen en buiten het zicht van de camera.

Ik ben vooral benieuwd naar de Marilyn buiten het zicht van de camera.  Het is algemeen bekend dat daar een enorme droefheid achter schuilging. 

Als je daar meer over wilt weten, luister dan naar de korte versie van het aangrijpende verhaal over Marilyn dat in deze video begint op 9:38 min.  (Die video gaat over iets heel anders, maar toevallig wordt Marilyns tragische levensverhaal daarin verteld.)  In deze video van anderhalf uur (Engels) kun je kijken en luisteren naar de uitgebreide versie.

En als je meer over de tentoonstelling wilt weten, dan kun je dit radiofragment (17:51 min) met de designer van de tentoonstelling en de tentoonstellingsconservator beluisteren.

Ik ben benieuwd!

Wat zijn jouw plannen voor dit weekend?

Xo, Sunny


PS Misschien vind je dit ook interessant:





Photo via Pinterest

15 opmerkingen:

  1. Ik wil deze tentoonstelling ook nog gaan bezoeken. Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond dit een fantastisch mooie tentoonstelling. Ik heb er uren rondgehangen en ik denk dat ik er nog wel eens een keertje heen ga.

      Verwijderen
  2. Ik heb dit ook met Vivien Leigh, Rita Hayworth, Marlene Dietrich, ook zoveel foto's zij die al ouder waren ook, en ergens in silence of al jong zijn overleden. Prachtige vrouwen stuk voor stuk in elk geval. Mijn dochter is geboren op 6 mei 1992, en op die dag vond ik een stukje in de krant, dat Marlene Dietrich was overleden... dat vond ik dus erg bijzonder.

    Oh ja, van het weekend, verder uitzieken, en vooruit koken, stamppotten maken voor in de vriezer ;-)

    X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voel je je inmiddels al weer wat beter?

      Dat je op de geboortedag van je dochter toevallig een overlijdensbericht van Marlene Dietrich las in de krant, dat is zeker heel bijzonder. Dat is iets wat mij ook altijd bij zou blijven.

      Verwijderen
  3. Een vrouw met een bewogen leven .
    Er is al veel over geschreven ........... Met President John F Kennedy enz.
    Het weekend is bij ons ook veel in rust .
    Maar aankomend heel gezellig druk !
    Groetjes .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Henk. Heb je een leuk weekend gehad?

      Verwijderen
  4. Leuk dat je ontdekt heb arrogantie, ik staat daar nooit bij stil. Mijn gevoel voor Marilyn is vrij neutraal. Al vind ik haar leven vrij tragisch. Marilyn buiten het zicht van de camera dat is zeker interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu ik de tentoonstelling gezien heb en me ook wat meer in haar verdiept heb, vraag ik me af of ze überhaupt kon 'bestaan' buiten de camera.

      Verwijderen
  5. Oh wat gaaf dat je naar de tentoonstelling gaat! Ik vind het een prachtige vrouw maar ik heb "meer" met Audrey Hepburn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh.. ik snap helemaal waarom je daar naar toe gaat. Ik zou ook gaan, als het me uit zou komen. Niet omdat het specifiek om Marilyn Monroe gaat. Het had net zo goed iets over Elvis Presley, Audrey Hebpurn, James Dean of een andere icoon kunnen gaan. En ook niet persé omdat deze mensen beroemd zijn, maar omdat ik gewoon van historie en cultuur houd. En een icoon is daar mee verbonden. Dus ik zou het super interessant vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooh wat super leuk om dit te gaan doen.
    Kan me goed voorstellen dat je hier veel zin in heb.

    Ik had al een soort gelijk gevoel toen ik de begraafplaats van Jim Morrison bezocht in Parijs.
    Was natuurlijk wel heel anders want er staat daar niets tentoon gesteld, zelfs het borstbeeld was van het graf verwijderd maar toch heb je na zo'n bezoek het gevoel iets dichter bij een icoon geweest te zijn.

    MM kwam in interviews altijd zo lief, zachtaardig en zelfs een beetje verlegen over.
    Nu je het zo schrijf er was nooit geen arrogantie te bespeuren.
    Verfrissend om te zien...........

    Have fun zou ik zeggen.

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat lijkt me een heel leuk en interessant uitje!

    Ik ga morgen met mijn man dansschoenen kopen voor ons beiden.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben benieuwd hoe je het gaat vinden! Ik vind haar echt een bijzondere vrouw. En ze was zo mooi, puur en lief. Niet dat ik dat natuurlijk écht weet, maar van wat ik van haar gezien heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zei het al tegen Darina (helemaal boven|), ik denk dat ik nog een keertje ga. Ik vond het een bijzonder mooie tentoonstelling.

      Verwijderen