31 oktober 2016

IN EEN WIP UIT JE (WINTER)DIP

IN EEN WIP UIT JE (WINTER)DIP
Heb jij ook zo’n last van een najaarsdipje?  En wat doe jij om daar snel weer uit te komen?

Sinds vorige week zit ik een beetje in een dipje.  Ik heb gewoon nergens zin in.  Ik zet mezelf er wel toe om dingen te doen en als ik er eenmaal mee in de weer ben, dan kan ik er ook nog wel plezier in krijgen, maar mijn algehele stemming is er toch een van mineur…

Niet dat ik vreselijk droevig ben, of zo.  Ik heb gewoon nergens zin in.

Normaal kom ik met plezier mijn bed uit.  Dan kan ik niet wachten om aan de dag te beginnen en om alles te gaan doen wat ik graag wil doen. 

Maar nu heb ik dat dus niet.  Nu moet ik mezelf echt mijn bed uit slepen ’s ochtends. 

Ik weet dat dit wel weer overgaat.  Dat weet ik omdat ik inmiddels al zo vaak zo’n najaarsdipje heb gehad. 

Alleen al het weten dat dit tijdelijk is en dat het weer overgaat, wil al helpen. 

Wat ook best goed helpt, is terug te denken aan rottige periodes in mijn leven.  Het klinkt misschien een beetje gek, maar daar word ik op slag een stuk vrolijker van.  Dat komt doordat ik dan weer inzie hoe goed ik het nu eigenlijk heb.

Dat gaat dan zo met ups en downs. 

Af en toe slaag ik erin om die downstemming te doorbreken door dingen te gaan doen (waar ik dan toch nog plezier in krijg) en ook door mezelf eraan te herinneren dat ik slechtere periodes heb gekend.  En af en toe vergeet ik dat en dan voel ik me zo van: Pfff, wat voor zin heeft het allemaal?

De titel van dit stukje is daarom toch misschien wel ietwat misleidend. ;-)

Je kunt wel tijdelijk je gemoed een beetje oppeppen, maar daarmee ben je nog niet volledig uit je dip.

Alles heeft gewoon zo zijn tijd nodig.

Welke dingen mij helpen om snel in een betere stemming te komen?

* Een gezonde smoothie drinken (hier vind je 8 receptjes zonder suiker en zonder zuivel).
* Proberen om vroeg (of alleszins op tijd) naar bed te gaan (hier lees je waarom).
* Wat vaker naar buiten gaan voor de frisse lucht, wat extra daglicht en wat extra beweging.  (Dit werkt vooral heel goed op de momenten dat het zonnetje schijnt.)
* Muziek – niks droevigs natuurlijk!, maar ook niet al te ‘upbeat’.  Zoiets als dit, bijvoorbeeld.
* En als niks van al het bovenstaande wil helpen, dan kan ik altijd dít nog doen!

Wat helpt jou uit een dipje?

Xo, Sunny


PS Misschien vind je dit ook interessant:





Photo via Tumblr

17 opmerkingen:

  1. Dat is vervelend een dip, maar volgens mij gebeurt het wel bijna bij iedereen weleens. Ik hoop dat het bij mij niet gaat komen. Ik ben daar ook gevoelig voor, dus therapielamp, extra vitamine D en super voeding, sporten en zo positief mogelijk tegen het leven aankijken. Brede lach in de spiegel iedere ochtend.. hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat had ik in 't verleden ook wel eens.
    's morgens in het donker naar het werk en 's avonds weer in het donker terug .
    Zat ik daar op mijn fiets langs de Rotte te douwen .
    Altijd tegenwind ,
    En net wat je zegt " denk eens terug aan mindere tijden "
    Ook ach het is maar tijdelijk .
    Ik dacht ook wel weer aan positieve plannen ,zoals weekend weg met de kinderen .
    Of één van de mooie wandelingen die we hebben gemaakt .
    Was ik in een mineur bui........... music is my first love .
    Dat is een rode draad in mijn leven........ met alle respect voor andere .
    Maar kom ik ergens op bezoek geen radio aan.... hoeft niet schetterend hard .
    Gewoon communiceren is wel de bedoeling .
    Maar zo doods !
    Nee... de telefoons en dat soort gerei in hun handen....... dan val ik in een dip ha ha.
    Nu...ik kan makkelijk praten ... gepensioneerd .
    Dus als het even kan een goed rondje lopen .
    Of meer van deze ontspannende bezigheden ( ik heb er genoeg ,zoals je zoetjes aan weet )
    Nee die dip is niet hier in huis.
    ( ook mijn vrouw zit altijd voor 96 % goed in haar vel )
    Zelfs géén dipsaus !
    Weer de groetjes van : Henkie .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dipjes heb ik niet zo veel. Ik heb wel momenten van 'blergh', maar dat is meer in verband met dat ik iets moet doen waar ik geen zin in heb, óf dat ik me eigenlijk verveel. Dan blijf ik net te lang op de bank hangen en daar voel ik me ook niet lekker bij.
    Er is ook niks mis met je af en toe wat minder blij voelen, zolang het maar niet constant is, en je niet belemmert in je dagelijkse leven. Je hoeft niet altijd als een spring-in-'t-veld door het even te huppelen met een grote glimlach. Als je dat accepteert is een dip misschien ook makkelijker te handelen?
    Ik word natuurlijk wel extra blij van dingen. Mijn hondje, natuurlijk (duh). Een onverwacht kadootje van mij gozer. Of iets leuks in elkaar knutselen.
    Maar 'gewoon' een kopje thee, met een koekje, en een kaarsje aan als het donker is, dat is ook heel fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de tips! Ik vind het fijn om even lekker buiten te gaan wandelen en mijn hoofd leeg te maken. Sporten helpt bij mij ook, verder gaan dan dat je eigenlijk zou doen en even alles eruit gooien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo heb ik het eigenlijk nog nooit bekeken, terug denken aan vervelende dingen.
    Maar ik vind het wel een super goede tip want dan weet je ook meteen weer dat het weer over is gegaan en zelfs hoe het over is gegaan.
    En dat kan zeker helpen.

    Voor de niet ernstige dip waarbij ik niet bedroefd ben, deze probeer ik op te lossen door mijzelf een schop onder de kont te geven.
    Zo van en nu is het klaar, je gaat nu dit of dat doen, het is net alsof ik mezelf een standje geef :-)
    Voor de droevige dip had ik nog geen oplossing (ja wachten tot het over waait) maar ik vind jouw tip van het terug denken vele malen beter en zal die zeker gaan proberen toe te passen, al hoop ik dat dat nog even duurt ;-)

    Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zelf vind ik het fijn om meteen uit bed even lekker te sporten. Meestal doe ik wat oefeningen, bovenbenen en buikspieren. En ga sinds kort weer meerdere keren per week hardlopen. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vervelend zo een dip(je) en ik hoop dat het snel over is. Wat mij helpt is het accepteren dat ik in een dipje zit, maar ik moet het ook niet zo ver laten komen dat het groter en erger wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een winterdipje heb ik sinds een paar jaar en dat komt door gebrek aan zon. Dus over een paar weken ga ik weer heerlijk de zon opzoeken en hoop er zo weer tegenaan te kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb altijd last als ik met donker het huis uit ga in de ochtend en weer met donker thuis kom daar kan ik echt een beetje narrig van worden. Ik probeer nooit in een echte dip te schieten maar het voorjaar kan mij niet snel genoeg weer komen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. HEb ik kiet veel last van maar als?ik me ellendig lam voel dan spring ik de fiets op eventjes goed doorrijden totdat de longen terug met zuurstof gevuld zijn en ....dan een lekkere douche.
    Hopelijk helpt voor jullie ook

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb er soms 's ochtends last van. Meestal helpt het dan om maar gewoon op te staan, en dan neemt het leven het van me over.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ohhh ja! Heb ik ook altijd last van. Wel meestal zo na de winter als die maar blijft doorgaan (bijvoorbeeld in maart of april indien het nog niet aanvoelt alsof de lente er is). Wat ik meestal probeer is dan toch, zoals je zegt, ook wat vaker naar buiten gaan. Al is het maar een kleine wandeling!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja, herkenbaar helaas. Heb ook wel last van minder daglicht. En van het weer, al was dat de afgelopen dagen nog wel goed. Maar het vooruitzicht op de winter....pfff. Ook minder zin in dingen. Niet graag de deur uit gaan. Best wel in een winterslaap willen hihi. Dank je voor de tips, ik neem ze mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh herkenbaar, beetje futloos ben ik op het moment ook wel. Ik probeer ook op tijd in bed te liggen en om daarnaast op tijd op te staan en een wandeling te maken, heerlijk! Liefs.x

    BeantwoordenVerwijderen