24 oktober 2016

HEB JIJ ’S AVONDS LAAT VAAK NOG TREK? - DIT IS HET BESTE WAT JE DAN KUNT DOEN!

HEB JIJ ’S AVONDS LAAT VAAK NOG TREK? - DIT IS HET BESTE WAT JE DAN KUNT DOEN!
Hoe komt het toch dat je ’s avonds vaak trek krijgt en dat je dan vooral zin hebt in hartige en vette snacks?  Is het wel verstandig om ’s avonds laat nog te eten?  En wat kun je doen tegen die onweerstaanbare eetbuien?

Heb jij ’s avonds weleens last van de zogenaamde ‘lekkere trek’? 

Misschien is het een beetje zwakjes uitgedrukt om te spreken van ‘lekkere trek’.  En ‘honger’ is misschien ook niet het goede woord, maar waar ik ’s avonds toch wel heel vaak last van heb, zijn van die onweerstaanbare hunkeringen naar iets lekkers.  Meestal iets hartigs, dat goed vult.  Spaghetti, of zo.

Het is me dan ook al vaker overkomen dat ik zo rond een uur of acht naar de supermarkt ren om zo’n pakje verse pasta van een euro met zo’n pastasausje erbij (ook van een euro) te halen, wanneer die in de aanbieding zijn.

Bij mij in de buurt zijn er namelijk meerdere supermarkten tot tien uur ’s avonds open.  En iedere week hebben die wel weer één of andere aanbieding waarvoor je door de knieën gaat, als je niet oppast.

Hoe komt dat toch, dat je ’s avonds zulke eetbuien krijgt en dat je dan vooral zin hebt in hartige en vette snacks zoals chips of kaas, desnoods een krotet?

Dat zou iets met je biologische klok te maken hebben.  Ergens ‘weet’ je lichaam dat je de hele nacht niks eet en het wil zich voorbereiden op die ‘vastenperiode’ door van te voren - voordat je gaat slapen - nog een voorraadje in te slaan. (bron)

Ik weet niet of ik dat geloof, hoor.  Zelf heb ik altijd meer last van avondlijke eetbuien in periodes van stress.  Wanneer ik geen stress heb, heb ik ook niet zo’n last van die onweerstaanbare vreetbuien.

En omdat ik mezelf op dat gebied inmiddels een beetje ken, heb ik besloten om niet meer te vechten tegen die drang om ’s avonds laat nog wat te eten, maar om er gewoon aan toe te geven.

Weet je waarom?

Als ik ertegen vecht en ik verlies, dan verlies ik ook goed!  Juist dan gaat het goed fout en ga ik allerlei dingen eten die echt niet goed voor me zijn.

Wat mij betreft, is het beste wat je tegen die vreetbuien in de avond kunt doen, je er gewoon goed op voorbereiden!

Het kan namelijk helemaal geen kwaad om ’s avonds laat nog te eten.  Het tijdstip waarop je eet, is niet van belang.  Het gaat erom wát je eet.  (bron)

Wat je dus kunt doen, is ervoor te zorgen dat je allerlei lekkere & gezonde hapjes beschikbaar hebt voor het geval zich zo’n onweerstaanbare uitbui aandient.

Zie jouw ‘late night cravings’ als een extra kans om je lichaam van goede en gezonde voedingsstoffen te voorzien, zegt Jenny Mustard in de video (10:30 min) hieronder.  “En hecht gewoon evenveel belang aan je ‘cravings’ als aan je ontbijt, lunch of avondeten”, zegt ze.


Vecht dus niet tegen je ‘cravings’, maar geef er gewoon aan toe op een manier die tegelijkertijd bevredigend is voor je smaakpapillen, als je lichaam van goede voedingsstoffen voorziet.

Zelf heb ik, net zoals Jenny, ook altijd voorraden banaan in de vriezer.  Daar kunt je (met een hakmolentje of keukenmachine) heel snel een heel gezond ijsje van maken, zoals dit notenijsje zonder toegevoegde vetten en suikers.  Maar je kunt er ook heel snel ontzettend lekkere smoothies van maken, zoals deze.

Wat ik ook graag op voorraad heb in de vriezer zijn scampi’s of garnalen.  Die bak je snel even in de pan met wat knoflook en roomboter.  Errug lekker!  (Hier vind je het recept.)

Of je kunt snel wat tofu bakken, gewoon in de olijfolie en er reepjes van snijden.  Dan krijg je ‘tofo-friet’.  (Recept)

Ook heel snel klaar, erg lekker en koolhydraatarm, is deze 5 minuten lasagne uit een mok.

En als je je echt héél goed wilt voorbereiden, zorg dan dat je een flinke voorraad van deze koolhydraatarme pizza’s in de vriezer bewaart.  (Wel héél veel werk, hoor!)

Anyway, in de video van Jenny Mustard krijg je nog veel meer goede tips voor lekkere & snelle snacks (die ook heel gezond zijn!) waarmee je gewoon kunt toegeven aan je avondlijke eetbuien.

Wat doe jij meestal wanneer je ’s avonds laat nog trek krijgt?

Xo, Sunny


PS Misschien vind je dit ook interessant:





Photo via Tumblr

25 opmerkingen:

  1. Ik heb er eigenlijk nooit last van. Het avondeten is het laatste dat ik eet op een dag. Misschien komt het door het feit dat ik later eet..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien helpt het inderdaad om late-avond-trek te voorkomen als je wat later op de avond je avondeten eet. Dat zou best kunnen.

      Verwijderen
  2. Ik had dit serieus gisterenavond... op de bank 23.00 en had onwijze trek haha! Leuk artikel om te lezen! x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf heb ik het echt regelmatig dat ik laat op de avond nog trek heb.

      Verwijderen
  3. Ik heb een veel simpelere verklaring voor avondvreetbuien, voor mij dan, hè: eten zien op tv. Of dat nou in een tv serie is waar ze aan een (nep) maaltijd zitten, of een reclame, zelfs voor zaken die ik niet eens lekker vind. Volgens mij heeft het zelfs effect op mij als ik een hond of kat lekker zie eten. Dan begint mijn maag met 'heeee, creme bruleeee!' (obscure League of Gentlemen referentie). Of wat dan ook.
    Maar het heeft inderdaad geen zin om met echte honger naar bed te gaan. Ik opt zelf dat altijd voor een bakje gewone yogurt met niks. Of met een beschuitje, als ik iets wil kauwen. En okay. Misschien met een beetje chocola, als ik me ook nog eens erg zielig voel.
    Nu we cartoons kijken voor het slapen gaan heb ik er trouwens veel minder last van. Getekende maaltijden doen me blijkbaar niks.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zeker een grote oorzaak voor de late-avond-trek van veel mensen: het eten dat je op tv voorbij ziet komen... Wel grappig dat die cartoons dat effect niet op je hebben. Ik moet toegeven dat die scène in Lady en de Vagebond, waarin ze spaghetti met gehaktballen zitten te eten, mij steevast doet watertanden! ;-)

      Verwijderen
  4. ’s Avonds heb ik vaak trek en probeer ik daar zo verstandig mogelijk mee om te gaan, mislukte poging meestal. Want je hoort niet meer te eten. Zeker als je een uur ervoor net avond eten hebt gehad. Maar ik ga nooit naar de supermarkt ervoor. Ik heb altijd wat in huis. Ik geef ook toe aan mijn eetbui, achh wij moet ook kunnen leven en genieten. Al droom ik van een sixpack..hihi. Nootjes neem ik af en toe maar ik ben dol op pinda’s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik helemaal met je eens: we moeten ook gewoon kunnen genieten. Daarom streef ik ernaar om lekkere hapjes in huis te hebben, die wel gezond zijn, voor het geval ik overmeesterd word door zo'n vreselijke late-avond-eetbui!

      Verwijderen
  5. dit is hier zeer herkenbaar... als ik thuis kom rond zes uur ben ik dood van de honger. Ik moet dan meestal nog wel anderhalf uur wachten om te eten dus hééééééél gevaarlijk. Maar dan neem ik meestal een cola light en dan ben ik gered. Maar heel soms eet ik daar eens een chipje bij. Na het eten kan ik mij meestal beheersen maar toch neem ik altijd nog een klein koekje, of iets wat ik gebakken heb....dat mag toch nog wel hé een beetje zondigen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig hé, dat eten altijd lekkerder smaakt als het eigenlijk een beetje 'zondig' is. ;-)

      Verwijderen
  6. Oh dat plaatje met de burgers en friet ziet er heel goed uit. Ik snoep graag 's avonds en verlang niet naar hartige snackjes of eten. Gelukkig gebeurd dit niet elke dag. Ooit was er een "regel" dat je na 20:00 niet meer moest eten want dit zou niet goed zijn. Volgens mij is iedereen daar van afgestapt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat die regel - dat je na 20.00u niet meer mag eten - ook niet echt klopt. Want in Spanje, bijvoorbeeld, eten ze in feite 4 maaltijden. Ze eten heel laat op de avond, voor het slapengaan nog een maaltijd. En Spanjaarden zijn niet bepaald dikker dan Nederlanders. 't Is eerder omgekeerd.

      Verwijderen
  7. Ooooh yeah daar heb ik best wel eens last van.
    Vooral als ik in de avond nog een beetje aan het sporten ben geweest op de crosstrainer.
    In het begin nam ik dan een mueslireep maar omdat die zoetig zijn kreeg ik daar nog meer trek van.
    Tegenwoordig neem ik een wortel of een paar snacktomaatjes.
    Iets wat niet al te zoet is want uit ervaring weet ik dat ik daar nog meer snacktrek van krijg en dan verander ik in een soort van bodemloze put :-)

    Fijne nieuwe week.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, sommige etenswaren lijken wel 'verslavend'. Dat heb ik heel erg met eieren, kaas en brood. Daar moet ik ver bij uit de buurt blijven, want als ik daar eenmaal aan begin dan blíjf ik dat dag in dag uit eten.

      Verwijderen
  8. Ik heb het zelden moet ik zeggen. Over het algemeen zit ik van het avondeten al goed vol. Heel soms neem ik nog wel een yoghurtje in de avond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me wel heel erg fijn hoor, om 's avonds laat niet meer geplaagd te worden door trek.

      Verwijderen
  9. Ik geef me zelf wat toe, en hoop het daarmee in de hand te houden. Ik mag bijvoorbeeld 2 beschuitjes en een kleine schaaltje chips van mezelf. Maar dan ook niet meer.

    Meestal gaat dat goed.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Knap hoor, dat je jezelf kunt beperken tot een schaaltje chips. Ik den dat veel mensen er stiekem nóg zo'n schaaltje achteraan zouden nemen...

      Verwijderen
  10. Ik weet mezelf altijd goed te beheersen in de avond hahaha. Maar als ik honger krijg eet ik meestal nootjes of ik kook in de snelkookpan linzen met kruiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vooeal het denken eraan wakkert je eetlust op

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik herken me hier helemaal in! Gelukkig werken healthy snacks het beste :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik eet gewoon als ik nog trek krijg, slaap ik namelijk ook beter, anders blijf ik teren op dat knagende gevoel en blijf wakker en kom niet aan mijn slaap toe.

    Ik ben eigenlijk benieuwd of jij de nationale gezondheids test hebt gezien van de week, ik wel en zoveel dingen die als normaal worden gezien zijn absolute fabels, zoals bijv. dat hoe laat je gaat eten, ontbijt hoeft niet meteen of direct, het maakt geen flikker uit hoe laat je eet en dus ook na half 8 kun je normaal eten. Iets wat ik altijd al logisch vond, er zijn hele wereldstammen namelijk die niet eerder dan rond 9 uur in de avond pas eten omdat dit normaal is. Alleen hier in ons land is het verboden om zo laat nog te eten, yea right! hahahaha

    En zo zijn er nog meer fabels wat altijd al dacht, misschien kun je nog terug kijken ergens, het was op RTL4 in elk geval, en fitte gezonde vijftigers eindigden als laatsten, de bourgondiërs op de tweede plek ;-)

    X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip over de Nationale Gezondheidstest. Ik heb geen tv en dus heb ik hem niet gezien, maar ik zal eens zoeken of hij nog ergens te bekijken valt...

      Verwijderen